Podsumowania najciekawszych podcastów w Polsce.
Podsumowania najciekawszych podcastów w Polsce.

3 zasady networkingu, bez których nie zbudujesz efektywnej sieci kontaktów

Biznes opiera się na relacjach. Networking, czy też modne teraz „sieciowanie” to nic innego jak budowanie i podtrzymywanie relacji. Przydaje się w całym procesie prowadzenia biznesu: od sprzedaży po pozyskiwanie nowych pracowników, partnerów, czy inwestorów. Dzięki niemu dbasz również o swój wizerunek. Jak prowadzić networking tak, żeby był skuteczny? 

Najważniejsze wnioski

1. Zaplanowany networking to bardziej efektywne budowanie relacji.

Zanim wybierzesz się na wydarzenie, poszukaj informacji o stylu spotkania. Pomoże Ci to zdecydować jak się ubrać oraz w jaki sposób prezentować siebie lub swój produkt. Dowiedz się również, kto tam będzie. Poszukaj listy prelegentów lub przejrzyj stronę wydarzenia np. na Facebooku, pod kątem osób zainteresowanych. Zadecyduj wstępnie, z kim chciałbyś porozmawiać. Jeśli czujesz się nieswojo w nawiązywaniu kontaktów, przygotuj się do rozmowy. Możesz wykorzystać w tym celu informacje, które są dostępne w internecie. Dzięki wcześniejszemu przygotowaniu będziesz się czuć pewnie, co przełoży się na ilość i jakość nowych relacji. 

2. Praktyka czyni mistrza! Znajdź sposób na przełamanie pierwszych lodów.

Najłatwiejszym sposobem na przełamanie lodów jest przyjście na wydarzenie przed jego rozpoczęciem. Mniejsza ilość osób, ułatwia nawiązanie relacji. Stań twarzą do drzwi w widocznym miejscu. Wystarczy, że będziesz się uśmiechać, to przyciągnie osoby, które same rozpoczną z Tobą rozmowę. Jeśli nie czujesz się swobodnie w nawiązywaniu kontaktów na dużych wydarzeniach, zacznij od współpracy z organizacją, która ma celu tworzenie sieci kontaktów np. BNI. Takie organizacje mają swoje cykliczne spotkania, na których pojawiają się w większości te same osoby. Dzięki temu będziesz mieć okazję przećwiczyć nawiązywanie kontaktów w komfortowych warunkach, a nowe twarze będą pojawiać się stopniowo.  Podczas networkingu, nastaw się na krótkie 3-5 minutowe rozmowy. Warto wcześniej przemyśleć, co chce się powiedzieć, żeby zdobyć zainteresowanie swojego rozmówcy w tak krótkim czasie.

Jeśli jesteś świeży w branży albo jesteś introwertykiem, to na konferencję idziesz głównie po wiedzę jawną, czyli tą ze sceny. Po paru latach jak już w tej branży jesteś i znasz większość rzeczy [...] to nie idziesz po wiedzę jawną, tylko po kontakty

Grzegorz Turniak

3. Podtrzymaj relację, kontaktując się po wydarzeniu z poznanymi ludźmi.

Networking nie kończy się razem ze spotkaniem. Najważniejsze jest nawiązanie oraz podtrzymanie relacji tzw. follow-up. Po wydarzeniu wyślij krótką wiadomość do uczestników z podziękowaniem za spotkanie. Podczas networkingu warto jest zbierać wizytówki. Na ich odwrocie zanotuj datę i miejsce spotkania, oraz słowa klucze, o których rozmawialiście podczas spotkania. W ten sposób uporządkujesz sobie w głowie nowe kontakty, do których bez problemu będziesz mógł wrócić po jakimś czasie. Pamiętaj, aby zachować wizytówkę, dzięki niej zdobywasz bezpośredni kontakt telefoniczny, który nie jest dostępny na LinkedIn.

“Wizytówka służy temu, żeby z jednej strony się przedstawić i zaprezentować, z drugiej żeby ułatwić innym nawiązanie czy podtrzymanie relacji. [...] Wizytówka służy temu, żeby na niej coś zapisać. [...] Dla mnie najważniejsze jest zapisanie daty i miejsca spotkania, wtedy kojarzę. Części ludzi to nie wystarczy, w związku z czym warto zapisać słowa-klucze z rozmowy (dzieci, narty), w zależności od sytuacji, która była dla nas istotna, które pozwolą nam sobie tą osobę przypomnieć”

Grzegorz Turniak

Streszczone Przez

adriana rakowska
Adriana Rakowska

Chief Editor – Podcasts Division. Entuzjastka zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej w praktyce. Odpowiadam za rozwój strony Podcast w Minutę. Napisz do mnie na adriana@akademia.pl.

Podsumowanie tygodnia w każdy piątek!

Jeśli zapiszesz się do newslettera, co piątek dostarczę do Twojej skrzynki krótkie podsumowanie całego Tygodnia. Do usłyszenia!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Transparent World Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące oferty Spółki, oraz masę wartościowych materiałów. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Więcej informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dołącz do Szkoły Bloga!

Jak zbudować bloga od A do Z
i zmienić go w biznes?

Podsumowanie tygodnia w każdy piątek!

Jeśli zapiszesz się do newslettera, co piątek dostarczę do Twojej skrzynki krótkie podsumowanie całego Tygodnia. Do usłyszenia!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Transparent World Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące oferty Spółki, oraz masę wartościowych materiałów. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Więcej informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności.