Podsumowania najciekawszych podcastów w Polsce.
Podsumowania najciekawszych podcastów w Polsce.

3 reguły, których musisz przestrzegać, aby transparentność wspomogła Twój biznes

Transparentne dzielenie się tym jak wygląda Twoja praca oraz w jaki sposób osiągasz sukcesy, nie zawsze jest proste i przyjemne. Jednak długofalowo – biznes budowany na podstawie transparentności pomoże Ci zwiększyć zaufanie odbiorców i zbudować mocną oraz stabilną reputację. Jakich zasad przestrzegać, żeby transparentność była Twoim sprzymierzeńcem?

Najważniejsze wnioski

1. Po pierwsze: Nie szkodzić. Jeżeli decydujesz się na transparentność, pamiętaj, aby przy okazji nie zmuszać do niej innych.

Nie każdy czuje się komfortowo, mówiąc o kwestiach, które dla Ciebie mogą wydawać się bezpieczne i naturalne. Decydując się na transparentność, pamiętaj, aby nie naruszać nią dobra innych ludzi. Nie żądaj transparentności od innych. Jeśli jakaś kwestia dotyczy nie tylko Ciebie, ale również Twojego partnera/partnerki, nie mów o niej bez wyraźnej i dobrowolnej zgody z drugiej strony. Stawianie na transparentność z zachowaniem tej zasady pomaga zbudować pewność siebie, bo budujesz ją na podstawie Twojego autentycznego “ja”, a nie wykreowanego wizerunku.

Jest jednak jedno pytanie, które może Wam znacząco pomóc w decyzji. Pytanie to jest dużo ważniejsze od tego „kiedy i od czego zacząć” i brzmi ono „dlaczego chcecie być transparentni?”. Czemu to ma służyć? Czy jest to próba realizacji jakichś konkretnych celów? Czy może ma służyć wyłącznie zaspokojeniu ego? Im lepsze powody znajdziemy, tym łatwiej będzie nam wytrwać w tej decyzji

Michał Szafrański

2. Po drugie: Wyznacz granice. Bądź transparentny w obszarach, które to Ty uważasz za właściwe.

Transparentność pomoże Ci kontrolować pokusę, aby kolorować rzeczywistość. Kłamstwo ma krótkie nogi, a Twoi odbiorcy potrafią łączyć ze sobą kropki i prędzej czy później zobaczą, że coś jest nie tak.  Dlatego, zanim zaczniesz, przemyśl jakie informacje będą ogólnodostępne, a które nie. Zapisz to i kieruj się tym podczas Twojej obecności w mediach. Określ te zasady publicznie, tak, aby ludzie również znali Twoje granice. 

Wystawienie się na publiczną ocenę – bo to jest efektem transparentności – pomaga uzyskiwać informacje zwrotne. W optymistycznym scenariuszu otrzymamy dzięki temu konstruktywną krytykę naszych działań. Dzięki niej dowiadujemy się, co mogliśmy lub możemy zrobić lepiej, lub inaczej. [...] Jeśli uczciwie podzielimy się informacjami, to w zamian możemy uzyskać dostęp do takiego kolektywnego super-mózgu.

Michał Szafrański

3. Po trzecie: Daj sobie możliwość zmiany. Zmień zasady, jeżeli sytuacja tego wymaga.

Ustalone przez Ciebie zasady możesz zmieniać, jeśli przestają być dla Ciebie korzystne. Zmiany warto przeprowadzić w duchu transparentności i opowiedzieć, dlaczego występują oraz w jakim zakresie. Nie wszyscy zaakceptują fakt zmiany, jednak nie przejmuj się tym – masz do nich prawo. Transparentność jest również kluczem do wyjścia z sytuacji kryzysowych obronną ręką. Jeśli na co dzień nie jesteś osobą, której łatwo mówić o niektórych sprawach, w momencie kryzysu (zwłaszcza wizerunkowego) lepiej jest powiedzieć, jak wygląda sytuacja i wziąć za nią odpowiedzialność, niż pozostawiać miejsca na domysły.

Jeśli dobrze to rozegramy komunikacyjnie, to z takiego kryzysu – który mógł być końcem naszej kariery – możemy wyjść obronną ręką, dodatkowo wzmocnieni. A nawet jeśli nie wzmocnieni, to przynajmniej sprawnie ucinając temat, który w innym przypadku mógłby być mielony miesiącami.

Michał Szafrański

Streszczone Przez

adriana rakowska
Adriana Rakowska

Chief Editor – Podcasts Division. Entuzjastka zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej w praktyce. Odpowiadam za rozwój strony Podcast w Minutę. Napisz do mnie na adriana@akademia.pl.

Podsumowanie tygodnia w każdy piątek!

Jeśli zapiszesz się do newslettera, co piątek dostarczę do Twojej skrzynki krótkie podsumowanie całego Tygodnia. Do usłyszenia!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Transparent World Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące oferty Spółki, oraz masę wartościowych materiałów. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Więcej informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dołącz do Szkoły Bloga!

Jak zbudować bloga od A do Z
i zmienić go w biznes?

Podsumowanie tygodnia w każdy piątek!

Jeśli zapiszesz się do newslettera, co piątek dostarczę do Twojej skrzynki krótkie podsumowanie całego Tygodnia. Do usłyszenia!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Transparent World Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące oferty Spółki, oraz masę wartościowych materiałów. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Więcej informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności.