Podsumowania najciekawszych podcastów w Polsce.
Podsumowania najciekawszych podcastów w Polsce.

Zaangażowanie pracowników to nie coś, o co da się poprosić. Jak je w takim razie uzyskać?

 Według badań Instytutu Gallupa, firmy, których pracownicy wykazywali duże zaangażowanie były aż o 21% bardziej produktywne, co przekłada się na zwiększenie zyskowności o ponad 20%. 
Często okazuje się, że pracownik, który uważany jest za leniwego w jednej firmie, w innej jest super zaangażowany. Co możesz zrobić, żeby pracownicy byli zaangażowani właśnie w Twojej firmie ?

Najważniejsze wnioski

1. Zacznij od znalezienia własnej odpowiedzialności za brak zaangażowania pracowników.

Jeżeli widzisz, że Twoi pracownicy nie są zaangażowani, zawsze postaraj się zacząć od poszukiwania swojej własnej odpowiedzialności. Postaraj się zadać sobie następujące pytania:

  • Czego nie dopilnowałem, że pracownik funkcjonuje w taki, a nie inny sposób?
  • Czy postawiłem jasne oczekiwania wobec niego?
  • Jak bardzo staram się zrozumieć, co sprawia, że nie się przykłada

Powszechną postawą jest działanie w druga stronę, czyli szukanie winnych wszędzie poza swoją osobą. Podstawą do zmiany w firmie jest więc zaczęcie od spojrzenia w pierwszej kolejności na własne działania.

Z zaangażowaniem jest trochę tak jak z miłością. Nie da się go uzyskać poprzez apelowanie o to, aby ludzie byli zaangażowani. Zaangażowanie pojawia się raczej jako skutek uboczny, szeregu działań, które lider realizuje w swoim codziennym życiu. Pojawia się jako skutek postaw i zachowań wobec pracowników.

Marek Matkowski - psycholog, trener biznesu

2. Zamiast zachęcać do pracy nagrodami, doceń osobiście to, ile pracy wkłada Twój pracownik w osiągnięcie rezultatów.

Badania psychologiczne pokazują, że w momencie kiedy wprowadzamy do relacji z pracownikiem nagrody za wykonanie czegoś, automatycznie zmniejszamy jego wewnętrzną motywację do działania. Jeżeli dasz nagrodę raz, będziesz musiał ją dawać za każdym kolejnym razem.

Pieniądze zmieniają relacje. Np. jeśli prosisz sąsiada, żeby pomógł Ci wnieść lodówkę, to sąsiad Ci prawdopodobnie pomoże. Jeżeli zapłacisz mu za to, to zmienia Waszą relację.

Marek Matkowski - psycholog, trener biznesu

Inne badania pokazują również, że im wyższa nagroda, tym gorsza efektywność wykonywania zadań. Nie chodzi tu o to, aby nie płacić pracownikom. Wręcz przeciwnie, oddziel po prostu pieniądze od tego, co motywuje Twoich ludzi do działania. Zauważ, że w wypadku kiedy motywujesz pieniędzmi, wystarczy, że ktoś zaproponuje wyższą pensję gdzieś indziej – wtedy taki pracownik po prostu odejdzie. 
Jeśli chcesz korzystać z nagród, to nie zapowiadaj ich przed pracą. Dzięki temu nagroda nie stanie się motywacją. Zaskocz swoich ludzi po wykonanej pracy, np.: fundując im jakieś ciekawe doświadczenia. Doceń osobiście to, ile pracy włożyli w osiągnięcie rezultatów.

3. Nie zbudujesz zaangażowania bez szczerego docenienia drugiej strony.

Przyłapuj ludzi na dobrych rzeczach. Zobacz, co zrobili, opisz to i pokaż, że je zauważyłeś. Powiedz coś w stylu: “Widzę, że zostałeś dzisiaj 15 minut dłużej, żeby zająć się klientem. Dziękuję.” Rób to często i na bieżąco. Dawaj pracownikowi szansę do wykazania się jego kompetencjami. Deleguj odpowiedzialność na pracownika za podejmowanie decyzji związanych z tymi kompetencjami. Dawaj informację zwrotną na bieżąco, w formie wsparcia. Zapytaj np.: “Zastanówmy się, co mógłbyś zrobić inaczej, w następnym ruchu, co spowodowałoby trochę inny efekt”. Nie krytykuj i nie oceniaj. Zachęcaj ludzi do dawania informacji zwrotnej Tobie. Traktuj ludzi jak partnerów, a nie podwładnych.

Streszczone Przez

adriana rakowska
Adriana Rakowska

Chief Editor – Podcasts Division. Entuzjastka zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej w praktyce. Odpowiadam za rozwój strony Podcast w Minutę. Napisz do mnie na adriana@akademia.pl.

Podsumowanie tygodnia w każdy piątek!

Jeśli zapiszesz się do newslettera, co piątek dostarczę do Twojej skrzynki krótkie podsumowanie całego Tygodnia. Do usłyszenia!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Transparent World Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące oferty Spółki, oraz masę wartościowych materiałów. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Więcej informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dołącz do Szkoły Bloga!

Jak zbudować bloga od A do Z
i zmienić go w biznes?

Podsumowanie tygodnia w każdy piątek!

Jeśli zapiszesz się do newslettera, co piątek dostarczę do Twojej skrzynki krótkie podsumowanie całego Tygodnia. Do usłyszenia!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Transparent World Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące oferty Spółki, oraz masę wartościowych materiałów. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Więcej informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności.